... aneb od všeho trochu a tak trošku o ničem
co se mi přihodilo mezi časným ránem 31. července 2009 a pozdním večerem 15. ledna 2010
na Východě, u tří moří, v největším evropském městě, v zemi musulmánské, prostě v Turecku ...

Po žních k Turkovi! .LIVE!

Šumperk - Čarovna - neděle 7. února, 18:00 [plakát]
Olomouc - ve spolupráci s POSPOL, Přírodovědecká fakulta UP, učebna 3003 - úterý 2. března, 18:00 [plakát] zrušeno
Brno - v rámci cyklu Cestovatelské středy, Přírodovědecká fakulta MU, posluchárna G1 - středa 17. března, 18:00 [plakát 1] [plakát 2]
Praha - Národní informační centrum pro mládež - čtvrtek 25. března, 19:00 [plakát 1] [plakát 2]
Olomouc - ve spolupráci s POSPOL, Přírodovědecká fakulta UP, učebna 3003 - pondělí 19. dubna, 18:00 [plakát]
Brno II - Klub cestovatelů - pondělí 26. dubna, 18:30 [plakát]

Atatürk (17. srpna 2009)

Mé poznání Turecka by bylo prachbídné, kdybych nevěnoval náležitou pozornost nejvýznamější osobnosti novodobých a v zásadě celých dějin Turecka, muži, jehož jméno jest Mustafa Kemal Atatürk. Mám to štěstí, že jsem přistál v Samsunu, ve městě, kde 19. května 1919 přistál i samotný Atatürk, aby zde zahájil revoluci, která proměnila Turecko z prohnilého osmanského mocnářství v moderní republiku.
Měl jsem neopakovatelnou možnost navštívit památná místa, kde se odehrávaly tyto historické zvraty. Například molo, kde Atatürk vystoupil z lodě a kde je dnes tato událost zpodobněna sousoším, které je jako živé. Dále dům, kde Atatürk pobýval 6 dnů po vylodění. Dnes zde sídlí muzeum, kde si lze prohlédnout bohatou fotodokumentaci celého Atatürkova života a dokonce i sbírku předmětů, které mu patřily (krom jiného cestovní sadu na přípravu čaje nebo sbírku příborů). A konečně před několika dny jsem stanul na palubě slavné lodi Bandirma, která zde zůstala jako věčná připomínka historické role, kterou svou plavbou z Istanbulu sehrála. Přesto nebo možná právě proto, že letos uplynulo kulatých 90 roků od Atatürkova příjezdu, jsem cítil, jak na mne dýchá sláva oněch významných dnů. Kromě památných míst v Samsunu jsem navštívil i vilu v Trabzonu, kterou Atatürkovi z vděčnosti věnovalo místní obyvatelstvo a kde Atatürk dvakrát přenocoval. I tato vila byla zachována téměř v takové podobě, v jaké ji Atatürk opustil a slouží jako jeho muzeum. Jsou zde k dostání moc pěkné pohlednice.
Rád bych se s vámi podělil o tyto skvělé zážitky a proto jsem připravil následující malou fotogalerii.

Žádné komentáře: